Het is echt goud dat blinkt

4 augustus 2017 - Moskou, Rusland

Het blijft een gek idee dat ik morgen (zaterdag) op de trein stap in Moskou en er dan pas woensdag weer uitstap in Irkutsk. Gelukkig heb ik meer dan 200 boeken op m'n e-reader staan dus zolang de accu het volhoud vermaak ik me wel.

De laatste twee dagen heb ik in het mooie Moskou doorgebracht. Ik moet eerlijk bekennen dat ik me de stad altijd als wat engig en vervallen had voorgesteld, vooral omdat iedereen altijd brult: neeeeeee man, Sint-Petersburg daaaar moet je heen. Gelukkig bleek het (hier in het centrum in ieder geval) juist heel mooi en modern. Gisteren heb ik allereerst iets gedaan wat ik nog nooit eerder heb gedaan: 30 minuten in de rij staan voor iets wat 30 seconden duurt. Letterlijk, want je mag niet stilstaan bij het lijk van Lenin, in gestrekte draf mag je een rondje door het mausoleum maken en dan sta je binnen een minuut weer buiten. Maar goed hoe vaak krijg je nou de kans om een historisch figuur in het echt te zien, dood of niet.

Omdat er in het centrum veel dicht was op donderdag ben ik naar de rand van het centrum gegaan om het kosmologisch museum te gaan. Een gebouw/monument ter ere van de Russische ruimtevaart. Uiteraard is er een boel Gagarin fan-spul te bekijken, maar ook oprecht interessant dingen als een replica van de eerste maanrover (Russisch blijkbaar), een officieel schaalmodel van de Buran (een-oh-het-was-ons-niet-opgevallen-dat-dit-ding-exact-op-de-spaceshuttle-lijkt-ruimtevaartuig) en het allerinteressantst: de opgezette hondjes Belka en Strelka, de eerste hondjes die hun vlucht om de aarde ook daadwerkelijk overleefd hebben, in tegenstelling tot arme, maar wel veel beroemdere Laika. Jammer genoeg was de Engelse informatie erg spaarzaam en had ik geen zin om extra geld te betalen voor een foto-permit. Alleen foto's van de buitenkant van het opmerkelijk gebouw dus!

Op de terugweg ben nog even langs de kathedraal van Christus de Verlosser gegaan, vanaf waar ik ook het Peter de Grote Monument en een van de Stalin wolkenkrabbers kon zien.

Vannacht ben ik helaas een beetje ziek geweest, waarbij zo'n kamer zonder ramen echt heel vervelend is, maar vanochtend voelde ik me weer goed genoeg om op stap te gaan. Ik dacht vroeg genoeg te zijn, maar ik was helaas te laat om een kaartje voor het Arsenaal te krijgen, een museum in het Kremlin dat ik erg graag had willen zien. In plaats daarvan heb ik maar een kaartje voor het Kremlin en zijn Kerken gekocht.

De kerken waren interessant omdat er hordes aan Russische tsaren en tsarina's gekroond en begraven zijn, maar ik heb al dat bladgoud en die orthodoxe iconografie nooit erg mooi gevonden. Indrukwekkend was het zeker, maar na 5 van die kerken achter elkaar was ik het ook wel een beetje zat. Er was ook een grote expositie over Japanse cultuur waar een aantal hele mooie kimono's te zien waren, een mooi park, en een verzameling veroverde kanonnen (ik heb me laten vertellen dat er ook een Hollandse tussen ligt).

Omdat ik me toch nog niet helemaal fantastisch voelde heb ik hierna mijn boek gehaald uit het hotel en ben ik lekker op een bankje Sherlock Holmes gaan zitten lezen. Ik was eigenlijk van plan Anne Karenina op Russische bodem te lezen, maar had even niet zo'n behoefte aan zware kost. Wie weet in de trein in Siberie of lekker met m'n voetjes in het Baikalmeer.

Bedankt voor alle verjaardagswensen en tot donderdag!

1. Susannah:
    5 augustus 2017
    Mooie foto's. Hopelijk voel je je snel weer beter. Heel goeie reis gewenst.