To Moscow!

2 augustus 2017 - Moskou, Rusland

Ik begrijp eindelijk waarom ze in Tsjechovs toneelstukken zo eindeloos over Moskou blijven doorzaniken, het is hier prachtig!

Vanmiddag ben ik aangekomen op station Moskou Beloruskaya na een prima eerste nachtje in de trein. Ik heb onderweg wat gebabbeld met een groep Russische jongeren die terug kwamen van een evangelische reis naar Polen, en meegeluisterd naar de muziek die instrument-meeslepende-leden van de groep hebben gemaakt (ik geloof niet dat ik Russische opwekkingsmuziek erg mooi vind). Verder was de reis niet erg interessant, Frans bleek de enige taal waarmee ik me bij de wit-Russische grens verstaanbaar kon maken dus dat was even interessant, maar het uitzicht vanuit de trein kwam niet eens in de buurt van de prachtige dingen die je ziet als je door de Kaukasus of andere mooie stukken van Europa treint.

Dit gebrek aan schoonheid wordt echter ruimschoots goed gemaakt in Moskou. Sommige metrostations zien eruit als balzalen en bijna elk gebouw tussen de tramhalte en mijn hotel is prachtig. Nou scheelt het vast dat mijn hotel op steenworp afstand van het Kremlin ligt, vlak naast een winkelstraat waar Prada, Louis Vutton en Hugo Bosch geen moeite doen om hun merknaam naar het Cyrillisch te vertalen. En niet alleen de gebouwen zijn prachtig, ik heb nog nooit een stad gezien waar de mensen er zo tot in de puntjes verzorgd uitzien (behalve de toeristen dan) take that Parijs en New York!

Ik ben behoorlijk moet van mijn wiebelige nacht, maar ben toch alvast maar even op expeditie gegaan. Na 100 meter stond ik bij het Bolshoi theater (helaas hebben ze zomerstop), nog 100 meter verder stond ik op het Rode Plein en vanaf daar heb ik al mijn eerste blik kunnen werpen op het Kremlin, het Mausoleum van Lenin en de Basilius kathedraal.

Nu even bijkomen in mijn (raamloze :S) hotelkamer en uitzoeken wat ik allemaal per se wil doen in mijn 2 dagen hier. Vervelen ga ik me hier in ieder geval niet!

1. Susannah:
    2 augustus 2017
    Bijzonder allemaal, en zulke mooie foto´s. Veel plezier in Moskou dan maar. Liefs