Boeda of Pest?

2 oktober 2012 - Boedapest, Hongarije

Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar ik nou precies ben, in Boeda of in Pest. Ik denk in Pest want aan de andere kant van het water liggen de citadels en kastelen en ik heb begrepen dat Boeda vroeger de hoofdstad van Hongarije was. Pas toen er in de 19e eeuw een brug tussen beide steden werd gebouwd werden de twee steden en begon Boedapest. De kant waar mijn hostel zit is een beetje mistroostig. Je kan zien dat het vroeger heel rijk en mooi is geweest, maar net zoals wel meer in het oosten ligt het er verslonst en grauw bij. De toeristische stukken daarentegen hebben na de val van het communisme al wel hun welkome lik verf gekregen en zien er een stuk indrukwekkender uit. Ik ben de Donau over gestoken met die allereerste brug die ik al noemde.  En kwam aan de overkant een funicular tegen. Weer zo’n schuine tram tegen de heuvel op. Deze heuvel was echter een stuk minder hoog. In tegenstelling tot de funicularen die ik in Praag en in Bergen heb gezien had deze 2 sporen omdat de afstand niet groot genoeg was om de wagens te laten wisselen.  Ik vond het voor zo’n klein stukje  overbodig om een kaartje te kopen en ben met de benenwagen de burcht opgeklommen.  Langs de kasteelmuren was het uitzicht over de stad prachtig, vooral het parlementsgebouw, dat meer weg heeft van een kathedraal was goed te zien. Boven aangekomen viel het kasteel zelf me een beetje tegen. Er was een museum in gehuisd, maar ik ben er niet in geweest. Een stukje verder op de heuvel echter kwam ik een uit wit steen gebouwde kerk tegen. Hij staat niet op mijn kaart, maar ik geloof dat hij de St Mathias heette. Om deze kerk stond een stuk muur, even wit als de kerk, waar Walt Disney zijn vingers bij af zou likken. Torentjes, overloopjes, doorkijkjes, balkonnetjes en trappetjes, deze muur had geen bal met verdediging te maken, dit moet haast wel het werk van een verliefde architect zijn geweest. Geen wonder dan ook dat het merendeel van mijn foto’s van vandaag hiervan zijn. Hierna begon het echter te hozen, dus ik ben maar naar het hostel gegaan. Ik heb niet zo goed geslapen in de trein en ben ook nog eens snipperdesnip verkouden, dus ik ben nu nog even (eindelijk na 2 weken handwasjes) een was aan het draaien.  Morgen pak ik de trein naar Wenen, eens kijken of ik ze daar een walsje in 8 of 11 aan kan leren ;D.

P.S Ik ben officieel op een kwart van de reis! (now thats depressing)

1. Anne:
    2 oktober 2012
    Depressing in what way?
  2. Helsloot:
    3 oktober 2012
    In het hart van Boeda's kastelendistrict ligt de Matthias Kerk (Mátyás-templom).
    De kerk heette oorspronkelijk de Kerk van Onze Lieve Vrouw maar is later vernoemd naar de populaire koning Matthias Corvinus.
    De oorspronkelijke Onze-Lieve-Vrouwekerk werd in 1255 onder koning Béla IV voltooid en in de 14e en 15e eeuw regelmatig uitgebreid.

Het Vissersbastion (Halászbástya) is gebouwd tussen 1895 and 1902.
  3. Elise:
    3 oktober 2012
    Hey, bedankt voor de informatie! Om de een of andere reden word de hele kerk op mijn plattegrondje niet genoemd! Alleen de straat Mathias. (?) Ik vond hem in elk geval erg mooi.
  4. Lidewij:
    6 oktober 2012
    Budapest is een super stad! Heb je ook een badhuis bezocht? (Ik heb zo'n gevoel dat dat wel eens in je volgende blog kan staan, anyway...)