Dare ye not mention the scottish play!

7 november 2012 - Edinburgh, Verenigd Koninkrijk

Blackadder. ;D

Dus dat doen we dan ook maar niet, ik heb het trouwens ook nog niet gelezen. Misschien morgen in de trein als ik het kan vinden op internet. Zo aan het eind van mijn reis heb ik iets ontdekt. Tot mijn stomme verbazing mag ik wel zeggen... Altijd heb ik naar Ierland gewild denkend dat dat echt het land voor mij was. En hier zit ik in Edinburgh tot de conclusie te komen dat ik Schotland vele malen geweldiger vind. Ik hou alleen niet van doedelzakken. Begrijp me niet verkeerd, Ierland is prachtig en Dublin een hele leuke stad (en ik heb nou eenmaal een zwak voor ierse muziek) maar wat is Schotland mooi zeg! Ik heb echt m'n ogen uitgekeken in de trein. Zoals gezegd, het landschap doet een beetje denken aan Noorwegen, wat al indrukwekkend genoeg was, maar dan ook nog eens met een Fort achter elke bergrug. Een geweldige combinatie van natuur en geschiedenis. Edinburgh is net als Inverness prachtig, maar natuurlijk een stuk groter. Het is immers de hoofdstad van Schotland. Echt alles is hier mooi, behalve het parlement. Ik ben hier maar heel kort, vanmiddag om 4 uur aangekomen en morgenvroeg weer verder, maar de wandeling door de stad was de omweg meer dan waard. Aan de ene kant van de stad ligt Edinburgh castle, wat ik alleen van een afstandje heb gezien, aan de andere kant een park met een kasteelachtig gebouw, aquaduct, monument voor Nelson en een sterrenwacht, prachtig om het eind van een rots gezet met in de verte de zee. En om de driehoek compleet te maken is er wat verderop, als je de Royal MIle volgt. Nog een laatste slot, wat de officiele residentie van de koningin is als ze in Schotland verblijft. Het is ook dit kasteel waarin Mary, queen of Scots geleefd heeft, wat toch wel weer leuk is daar ik dat stuk gisteren gelezen heb. Het was dan ook dit kasteel waar ik heen besloot te lopen (ik moest helaas kiezen, want de afstanden zijn behoorlijk). The royal mile is leuk om af te lopen, veel kilt-winkels en Fish and Chips shops (waar ik dan ook geen weerstand aan heb kunnen bieden) en een heleboel platenzaakjes. Nergens een cd gezien, alleen maar LP's. Verliefd geworden op een schotse trouwjurk, maar dan niet om in te trouwen (daar vind ik ruitjes toch een beetje ongeschikt voor). En uiteindelijk dus het kasteel. Ik mocht er niet meer in want het was al een half uur voor sluitingstijd, maar heb door het hek toch wat foto's kunnen maken. De souvenirwinkel was de leukste die ik tot nu toe gezien heb. Je kan je hele badkamer inrichting als die van Buckinghampalace met wat ze daar verkochten. Handoeken, washandjes, allemaal geborduurd met Buckingham Palace. Flessen shampoo, zeepjes echt alles! Maar natuurlijk ook een heleboel Nessie-troep. Morgen alweer naar mijn laatste bestemming: Londen. Ik kom laat in de middag en en heb daarna 1 dagje daar. En daarna staat de eurostar alweer op me te wachten. Foto's van schotland komen nog, maar het is hier overal betaald internetten en het uploaden duurt daarvoor te lang. Hopelijk kan ik in Engeland bijwerken.

1. Florian:
    7 november 2012
    Tsja, je hebt helaas ook ALLEEN maar Dublin gezien hé :P don't give up on Ireland!
  2. Elise:
    7 november 2012
    True, maar schotland is echt fantastisch mooi! But I'll never give up on Ireland ;D. Niet zolang ze harpen hebben...
  3. Eline:
    7 november 2012
    Gaaf dat je reis met zo'n mooie ontdekking eindigt :) Geniet van je laatste dagen!!