Fase 2: of waarom ik volkomen onbereikbaar ben

6 februari 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Weer wat nieuws, hoewel er al de hele tijd zo af en aan geen stroom of internet was, is de load shedding regeling deze week weer in effect gegaan. Dit betekent blijkbaar X/ dat om de beurt een wijk 2.5 uur geen stroom heeft en dit dan om de dag. Inmiddels is dit verhoogd naar fase 2, wat betekend dat elke wijk elke dag 2.5 uur wordt afgesloten. Zuid-afrika heeft namelijk simpelweg niet genoeg stroom...

Nou wil ik niet als een verwende westerling overkomen. Ik overleef prima zonder internet... Maar hier komt het kutte:

Onze school staat in een wijk waar de stroom dagelijks van 10 tot half 1 wordt uitgezet... Niet direct ideaal als je youtube clips en dergelijken hebt voorbereid. Nog vervelender is het feit dat de ceiling-fans het dan ook niet meer doen, en dan gaat het toch opvallen dat het hier vanaf een uur of 12 toch al gauw 30 graden is. Bovendien betekend dit dat ik geen flikker meer uit kan voeren in mijn vrije uren, want om lessen voor de te bereiden heb ik meestal toch echt een computer nodig.

Balen maar ja wat doe je eraan, right? Hier komt het nog kuttere: Ons huis ligt in een andere wijk... Hier gaat de stroom dus om een andere tijd uit. 'sochtends was ideaal geweest, dan hadden we er geen last van, 'smiddags was te doen geweest, dan maar een uitlje knappen, wat kleine dingetjes doen en 's avonds weer aan het werk... 'savonds laat: ook al geen probleem, tussen 8 en 9 ben ik toch wel zo moe dat ik wil gaan slapen. Maar nee, niets van dat al, in onze wijk gaat de stroom uit van 18.00 tot 20.30. Het wordt om 18.30 donker, dus we zitten zonder licht, de kookplaat is electrisch dus we kunnen niet koken, en lessen voorbereiden bij kaarslicht blijkt ook al niet zo'n succes. Lang verhaal kort: ik kan op school niks, en ik kan thuis niks.... Needless to say dat ik een beetje gefrustreerd begin te raken. Vooral omdat niemand weet hoe lang dit gaat duren (en omdat er ook nog een fase 3 bestaat, waarbij alles 2 keer per dag uitgaat).

Not to mention het feit dat ik de mensen die ik wil spreken op skype ook nauwelijks nog te pakken krijg daar 'tussen 4 en 5 uur nederlandse tijd' nou niet echt een ruime marge is. Zelfs als het me lukt om wakker te blijven tot de lichten weer aangaan om half 9, blijft het internet vaak haperen of helemaal weg. Daar we niet bij de router kunnen om hem even te resetten betekend dit over het algemeen dat het internet weg blijft tot nadat wij de volgende ochtend alweer de deur uit zijn.

Ik weet het, ik weet het, achteraf was het een geweldig avontuur, maar vergeef me het feit dat ik toch met de KLM probeer te regelen dat ik eerder naar huis kan. Ware het niet, dat ik zowieso gewoon wel weer naar Nederland wil, dan wel om al het achterstallig werk in te kunnen halen van mijn meesterproef, onderzoek en portfolio.

Goed, het hele stroom verhaal even daargelaten. Ik wil ook nog even vertellen over de mini-crisis die ik vandaag in de klas had. Ik moet een intercultural sensitivity opdracht doen, oftewel, een les geven waarin ik de leerlingen hun onderlinge culturele verschillen laat ontdekken. Nou moet ik nu lesgeven over het plaatselijke volkslied en daar dat bestaat uit 5 talen (afrikaans, engels, Xhosa, zulu en sesoto) leek het me leuk om alle leerlingen iets te laten vertellen over hun familie's achtergrond. Woensdag ging dit zonder problemen, maar toen ik deze les vandaag met een andere klas deed begint er opeens een meisje met de zin: Mijn grootouders hadden slaven.... De hele klas hapte naar adem, siste in afkeuring of liep zonnig rood aan. Zonder van mijn mini-hartaanval te kunnen bekomen ben ik er bovenop gedoken en heb ik een (al zeg ik het zelf) inspirerende speech gegeven over gelijkheid, vrijheid en het niet verantwoordelijk zijn voor de daden van de voorouders. Ik geloof dat ik uiteindelijk de klas aan heb weten te praten dat je over geschiedenis moet kunnen praten omdat je dat juist extra goed weet waarom we zo blij mogen zijn dat we in een 50/40/10 gemixte klas kunnen zitten, terwijl dat 20 jaar geleden nog volstrekt onmogelijk was, maar jezus christus, wat ben ik me het apelazarus geschokken zeg. Pfffft.

En dan te bedenken dat ik deze les nog 2 of 3 keer moet geven :S.

That's all from me. Ik post nog wat foto's van de school en heb ook een filmpje gemaakt om te laten zien wat een tyfuseind het muzieklokaal wel niet van de school verwijderd is. Ik heb voor vandaag nog maar 25 minuten internet, dus ik denk niet dat ik die nu geupload krijg, maar anders komt dat van het weekend (maar niet morgen, want dan zijn we de toerist aan het uithangen in Johannesburg :P)

Chiao

1. Jonna:
    6 februari 2015
    Nou Nou, het gaat wel van een leien dakje daar hè ;) Pff, heel veel succes. Hoop dat je in ieder geval kan doen wat je moet doen om deze stage succesvol af te kunnen sluiten!
  2. Anne:
    6 februari 2015
    Klinkt echt shitty as fuck :( mss kunnen we zondag skypen op wat voor tijd jou uitkomt?
    X
  3. Eline:
    6 februari 2015
    Vervelend dat alles zo lastig gaat! Succes meis!