Zal ik anders eens iets positiefs schrijven?

9 februari 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Want dat kan ik. 10 redenen waarom ik vanavond best blij ben :).

1) Zaterdag zijn we door een van de leraren van PHSG meegenomen naar Johannesburg. Hier wilden we om te beginnen het apartheidsmuseum in, maar omdat daar loadshedding was (je weet wel, geen stroom want daarom) zijn we eerst maar naar het daarnaastgelegen Gold Reef City gegaan. Hoewel het grootste deel van dit dit pretpark/casino/verlaten mijn terrein niets voor mij is (en gelukkig ook niet voor Wing en Hasse), met achtbanen, gokautomaten en dergelijken, is het oude mijn-gedeelte wel heel erg leuk. Gelukkig kon je hier een apart kaartje voor kopen, en dus zijn we zo'n 80 meter diep afgedaald in de oude goudmijn. Ooit de diepste mijn op aarde (3km). De rondleiding hier was interessant, het was heerlijk koel onder de grond. Bovengronds hebben we nog wat 'hollandse' huisjes bekeken (beetje zoals het openluchtmuseum, maar dan op z'n Afrikaans) en we hebben hier erg lekker gegeten in een cafetje dat New Orleans niet zou misstaan.

2) Hoewel leuk misschien niet het goede woord is, was het apartheidsmuseum ontzettend indrukwekkend, en iets waar je wel heen geweest moet zijn. De Nelson Mandela tentoonstelling is nog in zekere zin positief, maar het apartheidsgedeelte wordt alleen maar deprimerender. Zeker de laatste hal waar ze de fascisten laten zien die zelfs nadat apartheid over was het nog verdommen die idiote gedachte te laten varen (en serieus met een rode band met 3 zevens in de vorm van een soort hakenkruis rondlopen). Het deed me een beetje denken aan het museum in Hiroshima waar ik ben geweest. Ook niet leuk, maar wel ontzettend indrukwekkend.

3) Ik heb de heerlijke muziek van Miriam Makeba, Johnny Glegg en Ladysmith Black Mambazo (her)ontdekt.

4) Ik heb al 45 uur les gegeven (van de 100)

5) We hebben het zwembad ontdekt

6) Ik ben begonnen met een leerling prive drumles te geven en dat meisje is echt te schattig en vrolijk voor woorden.

7) Volgende week is het alweer tijd voor mid-term evaluations en dergelijke. (al ben ik wel een beetje nerveus voor het bezoek van mijn mentor. Na drie weken niets dan complimenten zou zijn kritiek me nog wel eens zwaar kunnen gaan vallen.)

8) Volgend weekend gaan we naar rietvlei (een wat kleiner park hier in de buurt)

9) De overnachtingen in het krugerpark zijn geboekt.

10) En last but zeker niet least: Tot mijn werkelijk, absoluut, flabbergasted, stomme verbazing krijg ik zojuist een mail van de verzekering en van Anne's moeder met daarin de melding dat ik voor deze ene keer met een coulanceregeling een bedrag krijg dat zo goed als voldoende is om de Ipad te vegoeden. Ookal was ik dus eigenlijk niet verzekerd.

I still can't believe it.... Maar ik ben echt ontzettend blij en heel erg dankbaar dat Anne's moeder dit voor mij heeft willen en kunnen regelen in Nederland.

In short: ^^

(o en 11, want wie het kleine niet eert: vandaag geen loadshedding, dus al mn lessen normaal kunnen doen en vanavond zowaar licht in de kamer)

1. Anne:
    9 februari 2015
    Jeeeeeeeej voor dit alles!