Avonturen

21 februari 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hehe wat een week. Maar het zit er weer op! Onze mentor uit Nederland is geweest, heeft lessen gezien en had gelukkig een heleboel nuttige tips, maar maar weinig keiharde kritiek. Het was zelfs heel erg gezellig toen we op donderdagavond met z'n vieren uit eten gingen, al duurde het even voordat we eraan gewend waren Nederlands te praten (tijdens de colleges horen we elkaar uiteraard alleen maar Engels kleppen). Tijdens dit etentje heb ik mn gebruikelijke ik-eet-niet-wat-niet-kip-of-koe-is houding voor een keertje overboord gezet, en ik moet zeggen: springbokcarpaccio is erg lekker (maar een hele ossenstaart zoals wing heeft gegeten ging me toch iets te ver). Enfin, nu de leraar weer weg is, en de evaluaties geschreven zijn, heb ik eindelijke weer eventjes om een leuk verhaaltje neer te pennen, want we hebben intussen weer een boel leuke dingen gedaan.

Zo was er twee weken terug een zwemgala (wedstrijd) tussen de verschillende houses. Alle kinderen en hun ouders zaten in vol ornaat op de zwembadtribunes en de cheerleaders hebben ons meer dan een uur lang vermaakt. Maar helaas sloegen ondertussen de bliksemschichten steeds dichterbij in en daar water en electriciteit niet zo goed samenwerken werd het gala maar afgelast. Oftewel, we hebben dus geen enkele duik gezien. Nu wordt het gala maar een keertje onder schooltijd gehouden. Gelukkig hebben de cheerleaders wel wat leuke plaatjes opgeleverd!

Vorig weekend zijn we dan eindelijk naar een wildpark geweest! Ze stonden niet bepaald dichtbij, maar we hebben wel degelijk zebra's, springbokken, waterbokken, struisvogels en gnoe's gezien. Ook hebben we de leeuwen gezien, maar daar dit geredde dieren zijn zaten deze binnen een kleinere afzetting. We hadden helaas niet zoveel geluk als Hasse toen ze in januarie naar dit park ging, die zag namelijk een mama en baby neushoorn. Ook zouden er cheeta's moeten zitten, maar de kans dat je die tegenkomt in het enorme gebied is niet zo groot. Foto's komen eraan. Niet alles is scherp, mijn zoomlens heeft de irritande neiging om op alles scherp te stellen behalve op dat wat ik wil zien, maar sommige plaatjes zijn wel mooi geworden. Het was in ieder geval een goede oefenrun voor komende vrijdag, want dan gaan we al naar het Krugerpark!

Dan hadden we gisteren nog een valentijnsconcert. Het school orkest waar Hasse en ik bij helpen trad op samen met (een jongensschool) en beide scholen hadden ook nog wat andere bijdragen. Ook hier zijn foto's en filmpjes van, maar niet op mijn camera, dus deze komen wat later. Hoogtepunt was de barbershop groep, die echt vreselijk goed waren, maar ook de chordettes (6 koppig a capella groepje van onze school) waren geweldig. En op het einde speelde het gecombineerde orkest de tango die ik ze de afgelopen weken heb zien oefenen zoals ze dat nog nooit gedaan hebben. De dirigent blijft volhouden dat dit deels te danken is aan de mini-les tango die ik de dames gegeven heb. Ikzelf weet dit zo net nog niet, maar de meisjes hebben in ieder geval wel ontzettend hard gelachen toen ik ze elkaar door de gallerij liet duwen. Hoe dan ook, ze hebben het geweldig gedaan en na afloop hebben we nog even gezellig staan roddelen over de aanwezige jongens (dat zijn zij natuurlijk niet echt gewend). Normaal zien de heren er niet uit in hun korte broekjes met kniekousen eronder (valt het meisjes uniform opeens weer mee), maar in hun nette optreed-outfit waren er toch een aantal die de dames het zweet deden uitbreken. 'You just learn to look past the uniform', zei een meisje tegen mij, 'How else do you think we get boyfriends...'

Dan hadden we tot slot vandaag ook weer een hele leuke dag. Mijn mentor (officieel de grootste schat op aarde) had al eerder rusks voor me gebakken, een soort biscotti, maar dan zuid-afrikaans, en Hasse had om het recept gevraagd. Dit betekende uiteraard dat we ze bij haar thuis moesten komen bakken en dat we de ingredienten moesten kopen op een plaatselijk voedselmarktje. Ik kan niet anders zeggen dan dat dit echt een ontzettend leuke dag was. Het marktje was heel gezellig en ze hadden er vanalles, zelfs kroketten!!! Daarna zijn we naar haar huis gegaan waar we met zijn vieren aan het bakken waren, en toen later haar man thuis kwam hebben we nog een hele tijd gezellig zitten kletsen (terwijl ons continue versgebakken eten werd voorgeschoven) pas om vier uur ofzo hebben ze ons weer naar tuksdorp gebracht (uiteraard met de nodige tupperware doosjes eten). Dit was de eerste keer dat we echt bij iemand thuis zijn geweest, dus dat was zowieso bijzonder, maar ze woonden ook nog eens ontzettend leuk. Hun zoontje was niet thuis, maar die hadden we gisteren al eventjes ontmoet.

Nu gaan we morgen nog naar een kunstmarktje in Johannesburg (met de trein, dus dat wordt nog spannend) en hebben we komende week dus eigenlijk maar een korte weekje. O en voor wie het nog niet had meegekregen, hoewel ik zelf de KLM niet te pakken kreeg hebben bepaalde lieve schatten voor me weten te regelen dat mijn ticket twee weken vervroegd is. (niet goedkoop helaas, maarja), Ik heb nu dus nog maar een dag of 32 te gaan voordat ik alweer op het vliegtuig richting huis stap.

1. Anne:
    21 februari 2015
    Jeeeej allemaal leuke dingies ^^ en stiekem kan ik niet wachten totdat je weer terug bent <3