Information overload

14 januari 2015 - Pretoria, Zuid-Afrika

Hallo allemaal, sorry voor de radiostilte, de laatste paar dagen waren op z'n zachtst gezegd wat hectisch.

Zoals ik al vertelde zouden we maandag naar Fairview Village verhuizen, een op het oog ontzettend luxe appartementen complex met een mooi groot hek eromheen en mooie lichte kamers (voor zover we op de foto's konden zien. Je kan je onze verbazing vast voorstellen toen we sleutels kregen voor Tuksdorp. Een verzameling niet al te best onderhouden huisjes achter een niet al te hoog hek met een niet al te pro-actieve guard bij de deur. Toen we de janitor lieten bellen naar de mevrouw die Fairview voor ons geregeld had, beweerde die dat ze ons nooit wat toegezegd heeft... Tot onze grote frustratie hebben we dus maar onze intrek genomen in Tuksdorp. Omdat we de volgende dag (gisteren) bij diezelfde mevrouw een formulier in moesten leveren, deden we een dappere poging om alsnog te klagen. Ze keerde als een blad, herinnerde zich onmiddelijk weer hoe het zat en vroeg ons of we nog naar Fairview wilden verhuizen. O ja, maar daar is geen internet.... Studentikoos als we zijn hebben we maar eieren voor ons geld gekozen en nu verblijven we dus in het 'pittoreske' Tuksdorp. Wel wat dichter bij de school en het centrum, niet om aan te zien (al ziet de kamer er al wat minder uit als een gevangenis nu mn potjes en paperassen op de planken liggen). Hasse, Wing en ik zitten allemaal in een ander huis (?) en dus kunnen we nu heel buurlijk bij elkaar op de koffie. Ik zal proberen morgen wat foto's, of misschien een filmpje van ons dorpje te posten, nu is het daar al te donker voor. Nu is er nog wat gezeik met formulieren, maar dat gaat hopelijk op tijd goed komen (voordat we Tuksdorp weer uitgegooid worden).

Dan een veel interessanter onderwerp: de school!.  Maandag was onze eerste dag, maar de eerste twee dagen waren voornamelijk gevuld met vergaderingen. Bij de sectie vergadering werd me al gauw duidelijk dat muziek hier heel anders in elkaar zit dan bij ons. Uiteraard begreep ik nog niets van het systeem, maar wat ik wel begreep was genoeg om me heel efficient in paniek te krijgen. Tegen de tijd dat de meisjes hier in 12th grade zitten, zijn ze way beyond wat er op de Nederlandse Universiteiten verwacht wordt, en behoorlijk veel meer dan je hier nodig hebt om op het conservatorium toegelaten te worden.

Verwachtingen, dat is wat me de stuipen op het lijf jaagt. Er wordt vreselijk veel van deze leerlingen verwacht, en ik ben degene die daarin een voorbeeld moet zijn, maar hoe moet ik Sibelius training geven voor het vak muziek technologie als ik dat programma niet ken. Hoe moet ik music appreciation geven als ik niet weet wat dat inhoudt, hoe moet ik sight singing geven als ze op de UU het vak solfege schrappen omdat niemand het haalt. Hoe hou ik mezelf staande tussen leerlingen die per periode van twee weken 12 uur muziek krijgen, plus orkest repetities of koor en elke week priveles in hun gekozen instrument. Music literacy, music theory, music history... Ik zie door de bomen het bos niet meer. Volgende week vrijdag moet ik een lessenserie van 6 lessen beginnen over de geschiedenis van opera (ik mocht kiezen opera of symphonie, nou rara...) en moet ik basic theory herhaling doen in 10th grade. Vanaf de week daarna neem ik grade 8 en 9 over (de laagste jaren hier), verschillende geschiedenis en theory lessen en waarschijnlijk ook een deel van oral (solfege, denk ik). Conclusie: als ik mezelf hier doorheen weet te slaan ga ik zo belachelijk veel leren dat het pijn doet. Op mn kantoortje (jaja) staat een piano en een drumstel en voor volgende week heb ik hopelijk een gitaar kunnen kopen (o ja dat was ik nog vergeten: of ik deze vrijdag tijdens assembly even 8 nummers mee kan spelen op iets...).

Als dit alles was zou het wel gaan, maar al dit werk gecombineerd met alles wat ik voor school moet doen en al het gelazer dat leven in Zuid-Afrika oplevert kost het me moeite om niet bij voorbaat overspannen te raken.

Ik post vandaag een paar fototjes van de school, heb er nog niet zoveel kunnen maken, want het regende nogal hard. Morgen hopelijk meer en zoals beloofd dan ook wat kiekjes van mn woonplaats ^^.

1. Suzy:
    15 januari 2015
    Leuk, vooral die menukaart en in die yskas loeren. Ik had je foto's van Engeland en Schotland ook nog niet gezien. Het puntige ding in Edingburgh is het Walter Scott monument. Liefsch.
  2. Eline:
    15 januari 2015
    Kom op meid! You can do this! Want je bent heel slim & zo. Fijn om te horen dat alles nog goed gaat. En als je Sibelius niet snapt (of andere muziekvragen) skype vooral Thijs! Hij helpt je met liefde. Liefs!! Ohja, geniet er ook een beetje van hè. Van het leren, de zon & dat je een spannend avontuur beleeft!
  3. Elise:
    15 januari 2015
    Nah, dankjewel Eline ( en thijs). Ik ben vandaag al heerlijk in het diepe gegooid, maar heb me met succes door mijn eerste solfegeles ooit heen gewerkt ;)