Just send me home. You bear your burdens, I'll bear mine. It's better that way, please believe me.

12 oktober 2012 - Athene, Griekenland

Tiresias, Oedipus Rex, Sophokles.

Crisis heeft voor een nadelen. Over de nadelen zal ik niet teveel uitweiden. Ik wil enkel melden dat het irritant is dat Griekenland internationale treinen heeft wegbezuinigd, maar dat het me met de bus vanuit Istanbul gelukt is om hier te komen. Ook wil ik genoemd hebben dat het vervelend is om erachter te komen dat het geboekte hostel gesloten is, ookal vermeld de boekingssite (nog steeds) dat er gewoon kamers vrij zijn. Gelukkig heb ik in de buurt wat anders gevonden en heb ik mezelf getrakteerd op een 1 persoonskamer met douche. Voordeel van de crisis is echter dat uit protest veel archeologische sites of helemaal gratis zijn, of voor studenten gratis. Dat laatste was vandaag het geval en zo heb ik de extra kosten van de 1 persoonskamer rap weer terugverdiend. Het begint inmiddels te wennen, als je van het station naar je hotel loopt, denk je in veel steden: In wat voor pleuriszooi ben ik nou weer terecht gekomen. Echter eenmaal bij de historische en toeristische plekken aangekomen is de stad compleet veranderd. De Acropolis was een hele klim, maar prachtig, ookal staat er heel veel in de steigers. Een paar minuten van intens geluk heb ik doorgemaakt bij het Dionysus theater dat in verbluffend goede staat, en geheel toerist-vrij door mij gefotografeerd kon worden. De zeebries die Istanbul zo aangenaam maakte ontbreekt hier helaas (gek want Athene ligt toch echt aan zee) dus ik heb uitermate rustig aangedaan en ben in bejaardentempo langs de ruines van een aantal tempels en muren geslenterd. Ik heb niet alles kunnen vinden wat mijn kaart aangeeft, maar dat zou kunnen komen omdat mijn kaart een complete tempel afbeeld, terwijl er in werkelijkheid alleen maar een grasveldje met een blok marmer te vinden is. Mijn tijd hier is echter kort, want ik moet morgenochtend vroeg de trein hebben richting de haven. Ik had de boot willen boeken, maar dit lukte niet via internet. Ik ga nu op de bonnefooi naar de haven in de hoop dat 1 van de boten nog een plekje vrij heeft. Jammer is dat ik heel vroeg weg moet, omdat ik ook de trein naar de haven op de gok moet doen. Ik heb wat vage tips gehad van de receptionist van mijn hotel (via Korinthe zo'n 4.5 uur) maar kan de exacte tijden niet opzoeken omdat de internationale treinplanner Griekenland eruit geflikkerd heeft (ze werden zeker gek van al die stakingen) en de Griekse site in het Grieks is. (alpha, beta, ypsilon en daar houd het bij mij wel zo'n beetje me op, omega). Een chagerijnige man in het station heeft op een briefje 7.50 en 12.50 opgeschreven. 12.50 is net een uurtje te laat en dus ga ik die van 7.50 maar proberen (steun). Enfin, morgen dus geen tijd meer voor extra sightseeing, en ook gisteren ben ik na aankomst niet meer de stad in geweest. Het was al 6 uur voordat ik een hotel gevonden had en de nacht was slapeloos. Ik slaap op zich prima in bussen, maar om half 2 maken ze je wakker voor een paspoortcontrole aan de turkse grens. Dat duurt 3 kwartier, dan parkeert de bus zodat de chauffeur uitgebreid taxfree kan eten en een uiltje kan knappen. Tegen half vier gaat de bus verder en wordt iedereen weer wakker gemaakt voor paspoortcontrole aan de Griekse grens. Dit duurt 5 kwartier (er moet immers een hond door de baggage). Heel efficient. Overigens had ik wel een topplek in de bus. Het was een dubbeldekker en ik zat in het bovenste gedeelte voorin. Daar kan geen hop-on-hop-off bus tegenop! In de stad is het moeilijk je de Griekse mythes voor te stellen, maar vanuit de trein, uitkijkend over de bergen gaat het een stuk makkelijker. Ik heb onlangs nog de Metamorphosen gelezen (ik weet het, Romeins, maar als je de namen veranderd is er geen verschil ;D). Narcissus, Daphne, heerlijk. Mijn favoriete verhaal is echter al jaren dat van Persephone. Een beeldschoon meisje, ontvoerd door Hades, god van de onderwereld. Zonder haar verdort echter het land. Haar moeder daalt af in de onderwereld en maakt een afspraak met Hades. De helft van het jaar zal ze zijn bruid zijn in de onderwereld, en de andere helft in de bovenwereld bij haar moeder. En daarom zijn de lente en de zomer vruchtbaar en de herfst en de winter dor. En zo zit dat...

Morgen weer geen kans om te schrijven helaas, ik zit meer dan 24 uur op die boot. Overmorgen kom ik aan in Ancona.