Something is rotten in the state of Denmark

18 september 2012 - Kopenhagen, Denemarken

Hamlet 1.4.90. Marcellus tegen Horatio.

Dag 1 Kopenhagen.

10.30, met een kwartiertje vertraging ben ik aangekomen. Slapen in een nachttrein blijft toch een vak apart, maar het is me aardig gelukt. Ik ben meteen maar naar het hostel gelopen in de hoop daar mijn tas kwijt te kunnen. Het viel gelukkig mee, ik kon zelfs al inchecken en een bed uitkiezen. Het hostel is gigantisch (schijnbaar het grootste van europa) en is zo'n 15 verdiepingen hoog. Maar goed, tas in een kluisje en op stap dan maar. Het eerste wat opvalt als je een kaart van Kopenhagen bekijkt is een flink formaat fortificatie in het noordoosten van de stad. Na een wandeling van een klein uurtje sjokte ik over de verdedigingsmuren van het Kastellet. Er was bijna niemand, dus ik kon heerlijk rustig langs de kanonnen en oorlogsmonumenten wandelen, flarden Hamlet in mijn hoofd afspelend. Met de rust was het echter snel gedaan. Ik had nog geen stap buiten de poort gezet of ik raakte verzeild in een kudde foto's klikkende Japaners die me meevoerden naar HET toeristen item van Kopenhagen  het standbeeld van de kleine zeemeermin. Na enig geduld kon ik wat foto's maken zonder lachende Japaners erop en kon ik verder. Gek eigenlijk, ik heb altijd gedacht dat de kleine zeemeermin heel hoog op een rots stond, maar ze staat gewoon half in de rivier (ik zal wel in de war zijn met de lorelei.) met een vrij grote omweg liep ik vervolgens langs Nyhavn, waar volgend mijn vader H.C. Andersen gewoond heeft. Ik heb wel een plakkaat van een dode componist gezien, maar kon Andersens huis niet vinden. Desalniettemin is de Nyhavn een leuk typisch haventje met bontgekleurde huizen en boten. Verder naar de Christiansborg. Hier moest Hamlet plaatsmaken voor een film die ik twee weken geleden gezien heb: A royal affair. Een Deense film over de gekke koning Christian VII zijn vrouw Caroline Mathilde en zijn raadsman/haar neukertje Friedrich Struensee. Ongetwijfeld aangedikt, maar een prachtige film. Dat de verlichting Kopenhagen uiteindelijk bereikt heeft mag duidelijk zijn, beeldhouwers van Nederland, kom naar Kopenhagen, je breekt je nek hier over de standbeelden, mooi, lelijk, oud, modern, van alles. waar dit wellicht aan ligt is de grote hoeveelheid parken in de stad. Hoewel Kopenhagen maar klein is, het enige wat ik te ver vond om heen te gaan was de begraafplaats, zijn er zeker 6 grote parken aan de westkant van de rivier. Langs park Tivoli en Oersteds park ben ik naar de Hortus Botanicus gelopen en via het park om het Rosenborg kasteel weer terug naar de Nyhavn. De Deense kroon is een ontzettende dure munt, dus ik heb wat brood gehaald bij de supermarkt als avondeten en nu zit ik op bed in het hostel. Het is nog maar kwart voor 7, maar ik ben kapot. Ik ga zo dus maar douchen en kruip dan onder de wol.

Morgen ben ik eigenlijk alleen maar onderweg. Om half 1 pak ik de trein naar Bergen in Noorwegen. Misschien blog ik dan wat over het uitzicht in de trein, maar waarschijnlijk heb ik pas overmorgen weer echt wat te vertellen na een dagje Bergen. Foto's komen in ieder geval pas weer over-over morgen aangezien ik de komende 2 nachten in nachttreinen slaap (lang leve de gigantische afstanden in Noorwegen.) Duim voor me dat ik het noorderlicht zie.

Tot slot nog een raadseltje: Welke boom staat er tussen de foto's

Tot gauw, Elise

1. Eline:
    18 september 2012
    Hee chick!

Goed om te horen dat stage 1 goed is gegaan & zo.. :)
    Ga genieten!! That's an order! ;)
  2. Suzy:
    19 september 2012
    Ikweet het wel maar ik zeg het niet.

Staat die toren waar je met de koets naar boven kunt ook in Kopenhagen? Ik herinner me die van Bassie en Adriaan.

Veel plezier in Noorwegen, succes met de taal. Liefs.
  3. Esther oskam:
    Hi Elise

Goed om te horen dat je als globetrotter nu Japan in Kopenhagen hebt kunnen bezoeken!! De boom is wellicht een beuk??? Het blad is een beetje wazig en lastig te zien. Ik duim voor je dat je iets van het Noorderlicht kunt zien maar ik wist niet dat je zo noorderlijk zou reizen.

Good luck
  4. Elise:
    19 september 2012
    Helaas Esther, het goede antwoord is al gegeven door Jonna (ze heeft op de foto zelf gereageerd) Ik ben overmorgen boven de poolcircel!

Papa, ik heb wel een toren gezien met een omhoogkronkelende balustrade, maar het lijkt me wat stijl om tegenop te komen ;D naar beneden is vast wel leuk!
  5. Suzy:
    19 september 2012
    Op de kaart lijkt het een flinke reis naar Bergen,maar het ziet eruit een mooie stad tussen de fjorden. Het enige dat ik ervan weet is dat een zekere Barbro er tamboerijn speelde bij het leger des heils en steeds kinderen kreeg die ze in het kussen smoorde of in de rivier verdronk (Hamsun: Hoe het groeide).
    Veel plezier in elk geval. Na Bergen gaat het steil omhoog naar Tromso?