Alone in the Big Apple

13 augustus 2016 - New York City, Verenigde Staten

Zit ik dan, niet langer met Marc in het exotische (ahum) hotel Marrakech, maar in mn upje in het Katholieke Leo House, met niets meer dan een bed en een gekruisigde jezus in de kamer om me gezelschap te houden. Gelukkig is het maar voor een nachtje want morgenochtend vroeg begint het volgende avontuur en reis ik door naar Canada (maar dan ook echt maar net): Niagara Falls. Voordat ik onder de wol duik hierbij de laatste verhalen en foto's uit New York.

Rockefeller center & Top of the Rock

Hoewel we allebei niet direct stonden te springen om in een tourist trap te lopen hebben we ons er uiteindelijk maar bij neergelegd dat een kijkje bovenop zo'n supertoren er toch wel een beetje bij hoort. De keuze viel op 'the Top of the Rock' voornamelijk omdat we toch al naar het Rockefeller center zouden gaan. De in mijn reisgids groots gepresenteerde "Channel Cardens" bleken niet meer dan 3 veredelde bloembakken, maar voor de rest schreeuwde alles rijkdom en overdaad. Van het Gouden Prometheus standbeeld tot de gepolijste goudkleurige roltrappen. "The Top" leverde wat aardige kiekjes op, maar erg boeiend was het verder niet. Je betaald een smak geld, gaat met de lift omhoog, kijkt rond totdat je van het dak afbrandt in de zon en gaat dan maar weer naar beneden, licht beledigd dat dit hele geintje meer dan 30 dollar heeft gekost. Vervolgens betaal je 5 dollar (!) voor een glas cola om de zonnesteek op afstand te houden en besluit je dat New York toch wel een verdomd dure stad is.

Staten Island Ferry part 2

Marc had het briljante idee om de ferry-tocht nogmaals te doen, maar ditmaal bij zonsondergang. Dit bleek, ondanks wat onweer in de verte, heel erg de moeite waard en heeft weer wat mooie kiekjes opgeleverd.

Museum of the Moving Image

De volgende ochtend (de laatste samen bweeeh) zijn we na het ontbijt naar Central Park getogen omdat we het zuiden van het park nog steeds niet gezien hadden. Na 10 minuten waren we allebei zo bloed chagerijnig van de hitte (en het feit dat alle fiets-verhuurmensen je op proberen te lichten) dat we het hier maar voor gezien hielden en naar het film museum in Queens zijn gegaan. Dit museum was klein maar fijn met interessante objecten in hun exposities. Zo was er een arcade expositie (inclusief muntjes om te spelen ^^ ik werd 22e bij Q-Bird) wat tekeningen van Kubrics 2001aSO, props en kostuums van een paar films en een verzameling 35 en 5 mm projectoren (old habits die hard). 's Avonds hebben we rustig aan gedaan, ingepakt en opgeruimd. En vanochtend in alle vroegte is Marc naar het vliegveld gegaan. Ik heb me geloof ik niet al te veel aangesteld, maar leuk was het niet om alleen verder te moeten slapen in 'onze hotelkamer'. Het deprimeerd me een beetje dat ik alweer een halve week aan het werk ben als ik hem weer zie :(. Maar goed on the bright side, we zitten in ieder geval in dezelfde (bijna) tijdzone, dus hopelijk wordt skypen in ieder geval niet zo'n ramp als de afgelopen 2 jaar

An American in Paris

En nu is er alweer een dag voorbij. Ik heb mijn spulletjes bij elkaar gezocht naar mijn hotel voor vannacht verplaatst (goedkoper en dichterbij waar ik morgenochtend vroeg moet zijn). Vervolgens zag ik dat ik wederom een goedkoop musical kaartje had gewonnen en dus ben ik naar het theater geslenterd (van 23rd tot 45th street) voor de matinee van An American in Paris. Of nou ja musical... Balletvoorstelling zou misschien toepasselijker zijn. Een beetje artsyfartsy en pretentieus was de voorstelling wel, maar met de muziek van Gershwin ben ik altijd gelukkig ^^.

Central Park & Guggenheim

Toen ik uit het theater kwam was het zowaar een beetje afgekoeld en dus besloot ik toch nog even Central Park in te duiken. Ik ben de eastside opgelopen, want daar zijn we helemaal niet geweest, en ben via de 'literary walk',  H.C.Anderssen, bootjesvijver, Alice in Wonderland en the MET helemaal doorgelopen naar het Guggenheim museum ter hoogte van 86th street (voor de snelle rekenaar: ik heb vandaag een pokke end gelopen). De rij voor beide museums stond tot twee blokken verder dus hier ben ik maar op de metro gestapt en ben teruggereisd naar mijn hotel.

Morgenochtend om 7 uur gaat mijn trein naar de andere kant van de staat. Een rit van een goeie 10 uur. Ik hoop dat de buren die erg onkatholieke geluiden maken snel stil worden zodat ik kan gaan slapen. Ik gooi nog snel wat foto's of de blog al ben ik bang dat dat een deprimerend klusje wordt, ik voelde me al behoorlijk alleen toen ik in m'n upje bij 'onze' vaste ontbijtstek een cinnamon bun ging halen vanochtend.