I think I'm melting

10 augustus 2016 - New York City, Verenigde Staten

Ik weet dat iedereen in Nederland een moord zou doen voor fatsoenlijk zomerweer, maar de 33+ graden werd me gisteren toch iets teveel. Vandaag hebben we dus maar een beetje rustig aan gedaan. Ondertussen gaat de tijd veels te snel. Nog maar twee dagen dan vertrekt Marc naar Chicago en stap ik op de trein naar mijn volgende bestemming.

Aladdin

Zoals ik van de week al schreef konden we zondagavond voor weinig naar de musical Aladdin dankzij een online loterij. De musical was hilarisch (inclusief Pokemon Go grap XD) en vooral de genie was briljant gecast. Het is nu alweer een halve week later, maar ik heb de liedjes nog steeds in mijn hoofd!

One World Trade Center

Iets minder hilarisch, maar wel interessant was ons bezoek maandag aan ground zero en het 9/11 museum. De fonteinen die nu op de plaats van de torens staan zijn omringd met de namen van alle mensen die daar het leven gelaten hebben. Het museum is bijzonder indrukwekkend, onder andere omdat het letterlijk onder en tussen de funderingen van het oude wtc zit. Verwrongen steunbalken en brandweerauto's laten zien wat een carnage het wel niet geweest moet zijn en de expositie toont alles van persoonlijke bezittingen van slachtoffers en hulpverleners tot stukken van het vliegtuig. Naast ground zero staat nu het one world trade center, het hoogste gebouw op het westelijk halfrond. We zijn nog in debat of we hierop willen. Het uitzicht van her Rockefeller gebouw schijnt beter te zijn maar Marc wil graag kunnen zeggen dat ie op het hoogste gebouw is geweest.

Jazz

Ons hotel zit vrij hoog op Manhatten uit de buurt van de meeste attracties, maar dit stuk van broadway zit nog altijd vol leuke cafe's en restaurants. Zo zijn we maandag in een restaurant beland waar een trio behoorlijk aardige jazz zat te spelen en vervolgens een jamsessie begeleidde.

The high line

Wat ooit een bovengrondse treinlijn was is nu een mooie groene wandelroute in het verder zo volgebouwde Manhatten.

Staten Island

Is geen zak aan, maar de gratis ferry ernaartoe geeft een heel mooi uitzicht op Ellis Island en het Vrijheidsbeeld. Hoewel ik zelf het immigratie museum op Ellis Island nog wel zou willen zien hadden we allebei niet zo de behoefte om voor veel geld als sardientjes in een blik naar Liberty Island getransporteerd te worden. Deze ferrytocht bleek een mooi alternatief, al was het wel wat naar dat de ferry helemaal scheef hing door alle touristen die foto's probeerden te maken van de skyline van New York.

Flatiron building en Empire State Building

Even snel op de foto gezet.

Entrepid sea, air and space museum

Tot slot onze activiteit van vandaag: een museum op een gedecommissioneerdvliegdekschip. Dit schip heeft gevaren in de tweede wereld oorlog, vietnam en na 9/11. Ik heb nog nooit zo'n walgelijk patriottistisch goedpraat verhaal gehoord over de oorlog in Vietnam als op dit schip. Altijd als je hier in Nederland iets over hoort komt het neer op: dat was een vergissing of dat was een vrij zinloze en vooral hopeloze 'politionele actie'. Maar niet hier. Hier is het van 'vechten voor vrijheid' hier en 'sterven voor je land' daar. Maar goed afgezien van die expositie waren er ook een aantal hele leuke dingen, zo hebben we onder andere een duikboot van binnen gezien, een concorde en (jaja) een echte space shuttle (oke vooruit een prototype dat nooit in orbit is geweest, maar toch, een echte spaceshuttle) de Enterprise. En pleuris wat is dat ding groot, ik kon er niet eens een fatsoenlijke foto van maken met de lens die ik bij me heb. Bij de ernaast geplaatste Russische sojoezcapsule stond een bord met daarop haarfijn uitgelegd op welke manieren de Amerikaanse shuttle wel niet beter was ^^. Daarnaast hadden we voor 10 dollar nog naar een trekkie expositie gekund waar de sets, props en voertuigen uit de star trek series hebben, maar we hebben besloten dat we daar net niet nerderig genoeg voor zijn.

En nu dus even een avondje bijkomen op de hotelkamer. Herhaalde pogingen om nog een keer de broadway loterij te winnen hebben nog geen vruchten afgeworpen, maar goed er is genoeg te doen hier.

En nu ga ik een koude douche nemen, want PLEURIS wat is het warm hier!