Culture shock!

7 augustus 2016 - New York City, Verenigde Staten

Ik voel me bij vlagen weer een U-TEAch student, vol verbazing over een nieuwe cultuur. Ik dacht altijd dat America een soort Europa was, maar dan groter en onvriendelijker. Maar nee. Allereerst: Tering wat is het warm. Op zich niet veel warmer dan ik het in Japan, Afrika of Italie heb gehad, maar het valt zoveel meer op als je uit een gebouw komt waar de airco op -180 staat. Elke keer dat we het hotel of een ander gebouw uitlopen voelt de warmte als een klap in je gezicht. Ten tweede: in alle restaurants hangen choking-hazard bordjes met een strip die de heimlich greep laat zien. Ze zijn zeker bang dat je ze anders aanklaagt. En ten slotte: wat zijn de straatnamen hier briljant! Je loopt nooit meer dan 1 straat de verkeerde kant op, je kan haast niet in de verkeerde metro stappen en je weet altijd ongeveer waar je bent in de stad. Toegegeven een beetje saai is het wel, 20th street, 21st street, 22th street etc., maar het is erg makkelijk. Oh en met dat onvriendelijke valt het ook wel mee, tot mijn verbazing zijn de mensen hier wel relaxed, maar goed we zijn nog niet downtown geweest natuurlijk.

Central park

Ons hotel zit op ongeveer 10 minuten lopen van het noordelijke deel van het park. Hier vind je maar weinig 'filmsets' maar het is er wel lekker rustig. Gister hebben we zo ongeveer de hele dag door het park heen geslenterd en alsnog (ook omdat we nogal es verdwaald zijn geraakt) zijn we nog niet tot het onderste 3e van het park gekomen. Dat gaan we nog een keer met een huurfiets doen!

Metropolitan opera

Omdat ik het zo belachelijk vind dat wij met ons werk eigenlijk nooit naar live-muziek gaan hadden we het plan opgevat om bij de metropolitan opera in het park naar een graits Americana festivalletje te gaan. Het was nogal druk dus we hebben van een afstandje even zitten luisteren, maar toen we even wat koffie waren gaan halen en terugkwamen kon zelfs dat niet echt meer. Jammer, het was best goeie muziek. Om in the Met een opera te pakken zit er helaas niet in. Ze hebben net als Nederlandse theaters een zomerstop. Ik ben niet per se een fan van Aida, maar met 250 figuranten, 50 paarden en 3 olifanten had ik dat toch wel willen meemaken.

American National History Museum

Na gister de kilometer lange rij voor dit museum gezien te hebben besloten we vandaag zo vroeg mogelijk te gaan. Dit bleek een slimme zet want het museum was nog lekker rustig en enorm. Het heeft wel wat weg van het naturalis, maar dan indrukwekkender. De opgezette dieren staan allemaal in hun eigen habitatje en zoals je op de foto's kan zien zijn deze diorama's echt vreselijk goed gemaakt. Als je een oog dicht doet zodat je geen diepte meer ziet, lijkt het bij sommige net echt. Maar het hoogtepunt was wel de dino-afdeling. Vooral de Titanosaurus. De foto's die ik van dit mega beest heb gemaakt doen het dier geen recht, maar met 34 lang past hij zelfs niet in de expositiezaal, vandaar dat zijn kop door de deur steekt. Andere hoogtepunten waren: maanstenen, de grootste meteoriet on display in de wereld en natuurlijk de befaamde walvis op schaal.

Nu zijn we even aan het bijkomen in het hotel, want zometeen gaan we naar downtown om een musical te gaan zien. Nu het hoogseizoen is zijn tickets superduur (vanaf 150 dollar voor de meeste) maar dankzij een digitale loterij kunnen we voor 30 dollar naar aladdin. En dat zonder om 8 uur 'sochtend voor de ticketbox gelegen te hebben ^^. Nu maar hopen dat het geen scam is :S.

Tot slot nog dit briljante verhaal: We vroegen gisteren de weg naar het ANHM aan een andere tourist. Hij antwoord vriendelijk: I'm heading there myself, I am going to see strawberry fields and the John Lennon thing. Waarop Marc volkomen serieus verrast antwoord: What, is he playing there?!