Can foreign scenes our fatherland replace?

17 oktober 2012 - Torbole, Italië

Iphigenia in Tauris, Goethe.

Ik doe het niet expres, Goethe uitzoeken, echt niet... Gisteren was ik aan de babbel geraakt met een Zwitsers-Schots-Nederlands meisje, Saskia. Allereerst kwam ze met de bijzonder goede tip dat ik gratis een fiets kon lenen bij de plaatselijke toeristeninformatiebalie. en uiteindelijk zijn we vandaag samen maar de hort op gegaan. Na een kwartiertje langs het Gardameer gefietst te hebbenm, kwamen we in het volgende dorpje aan; Torbole. Op een plein, genoemd naar Goethe hing een plakkaat met de tekst: 'In questa casa dimoro: Goethe.' 'Heute had ich an der Iphigenie gearbeitet. Es ist im Ungesicht des Sees qui von statten gegangen.' Ik ben ooit wel begonnen aan de Italiaanse reis van Goethe, maar heb het nog niet uitgelezen, ik vermoed echter dat dit citaat daarin te vinden is (papa?). Toch weeriets interessants gezien. DIt was echter helemaal niet de reden dat we naar dit dorp gefietst waren. Ons einddoel was een plek in de rotsen genaamd: Marmitte dei Giganti. Of kookpot  der reuzen. Natuurlijk kan je overal in de rotsen om het meer de sporen van een geweldadige ijstijd terugzien, maar op deze plek was blijkbaar iets bijzonders gebeurt. Jammer genoeg stond op het bord niet vermeld hoe dit stuk rots gevormd was, maar op de een of andere manier was een enorme holte uit de stenen geslepen. Foto's zijn uiteraard gemaakt, maar daar ik weer op de aftandse computer zit vrees ik dat ik die pas zondag in Milaan kan delen. Met een stel Duitsers zijn we ook nog even een kleine door mensen gemaakte grot ingedoken op dezelfde plek, (we durfden eigenlijk niet, maar werden door die Duitsers meegesleurd). Het bleek een militaire gang te zijn met aan het uiteinde enkele schuttersgaten in de rotsen uitgehakt. We zijn via een dorpje bovenop de berg langs de andere kant weer naar beneden gelopen tot we weer in Torbole waren. Fietsen opgehaald en weer terug naar Riva gefietst. Best een actief dagje voor mijn uitrustweek dus, maar daar het weer nog steeds niet echt meewerkt zit zwemmen er niet echt in. Al heb ik inmiddels wel een aantal kleine strandjes gevonden!

1. Lidewij:
    18 oktober 2012
    Super leuk om te lezen man! X
  2. Suzy:
    18 oktober 2012
    Ja, Goethe is op de heenreis naar Rome in Torbole geweest, op 12 september 1786. Niks over Iphigenie in de Italiaanse Reis (maar hij kan het ergens anders geschreven hebben), wel dat er nergens een plee te vinden was -toen hij ernaar vroeg in zijn beste Italiaans werd hij de bosjes in gestuurd. Dat zal inmiddels wel verbeterd zijn.
    Hij was omgereden op weg naar Verona om het Gardameer te zien 'und bin herrlich fuer meinen Umweg belohnt'. Hij heeft er ook een paar tekeningen gemaakt.

Je opa zijn nieren komen weer op gang, maar hij wordt nog steeds in slaap gehouden.

Doei, nog veel plezier & leerzaamheid. Liefsch.