Carcasonne

26 oktober 2012 - Carcassonne, Frankrijk

Nou, met enige moeite ben ik dan toch in Cacasonne gekomen. Er waren weer stakingen en vertragingen, maar uiteindelijk was ik tegen 22.00 in het hostel. Een geluk bij een ongeluk. Het hostel lag op kanonschotsafstand van de middeleeuwse stad, en in het modern deel was ik toch niet zo geintereseerd. Nog een geluk bij een ongeluk: de ommuurde stad is werkelijk sprookjesachitg prachtig 's nachts. Ik heb een paar uur door de eeuwenoude straatjes geslenterd, genietend van het complete gebrek aan toeristen, of uberhaupt, mensen. Over de stadsmuren en de fortificaties, door poortjes, over torens en langs sluipweggetjes. Het enige jammere van de bakens die de stad zo mooi uitlichten, is dat ze het uitzicht vanaf de muren verpesten. Je zou prachtig ver kunnen kijken, ware het niet dat er vreselijk felle lichten in je ogen schijnen. Tegen 1en besloot ik dat ik toch echt naar bed zou moeten. Ik besloot om wat plannen om te gooien. Ik heb het hostel in Barcelona gemaild dat ik pas laat in de avond zou arriveren zodat ik wat extra tijd in Carcasonne zou hebben. Dit was een beetje een risico, want als er nog meer treinen zouden uitvallen zou ik weer vast kunnen komen te zitten, maar Carcasonne was het waard. Vanochtend dus nog twee extra uurtjes door de straten geslenterd en even over het naastgelegen kerkhof. Ze hebben hier een gebruik wat ik nog nooit eerder heb gezien. Op veel familiegraven stonden marmeren bordjes met Notre Pere, Notre Oncle, Notre Fille etcetera. Een soort rouwadvertentie op het graf zelf. In de stad ben ik vervolgens een heerlijke Crepe au Sucre gaan eten. In Italie heb ik me al vreselijk in moeten houden om er geen te kopen, maar daar hadden ze ze alleen maar met nutella, en daar word ik altijd vreselijk misselijk van. Nog nagenietend ben ik doorgewandeld naar het feodale kasteel binnen de stadsmuren en heb op topsnelheid het bijbehorende museum bezichtigd. Vervolgens ben ik nog naar de kerk gehold, waar ik net op tijd binnenkwam voor 4 stemmig kerkgezang. Op school heeft dat Gregoriaanse gehum me nooit zo geinteresseerd, maar in een echte kerk heeft het toch wel wat. Het waren overigens gewoon mannen in pak, geen echte monniken. Na twee nummers MOEST ik mijn tas op gaan halen om naar de trein te scheuren, het station was nog een eindje lopen. Snel nog wat foto's gekiekt van de abdij, rugzak op en naar het station. Ik moet en zal nog een keer naar Carcasonne, I loved it! Zoals gezegd ging de reis vandaag gelukkig een stuk voorspoediger, behalve dan dat ik enorme moeite had met het vinden van de FGC trein in Barcelona. Uiteindelijk dus maar nogmaals de GPS sateliet om hulp gevraagd en na een uurtje (!) zoeken het station gevonden. Barcelona. Het is dat Marcel zegt dat het een leuke stad is, maar ik kan eigenlijk niets bedenken. Morgen dus maar op onderzoek uit. Mocht er iemand nog tips hebben, graag!

1. Suzy:
    26 oktober 2012
    Gaudi natuurlijk.En is er niet ook een Picasso museum?

Je opa is van de intensive care af, heeft ook geen beademing meer en zijn handen zijn ook niet meer vastgebonden (laetste kommunikee uit Groning'n). Praten gaat nog niet zo best, geloof ik, maar hij kan al wel knikken en wuiven.

Veel oplezier nog en voorzichtig. Doei, liefsch.
  2. Elise:
    27 oktober 2012
    Echt waar? Wat goed! Ik zal oma vanavond even bellen om te vragen hoe het gaat.