Waar ik nou weer terecht gekomen ben...

27 oktober 2012 - Barcelona, Spanje

De afgelopen 24 uur zijn een beetje surealistisch geweest. Om te beginnen blijkt het hostel waar ik nu in slaap een werkomgeving voor gehandicapten te zijn. Hartstikke goed natuurlijk, maar als je dat niet weet kijk je toch even vreemd op als de receptionist strak naar je lippen blijft staren, de kok maar 1 arm heeft en het bedienend personeel van het restaurant niet helemaal nuver zijn. Sinds vanochten twijfel ik of het misschien verplicht is dat je zelf ook niet helemaal goed bent als je hier wil slapen, maar dat heb ik dan gemist op het reserveringsformulier. Ik heb me zojuist naar een andere slaapzaal laten verhuizen, omdat de enige andere persoon op de slaapzaal aan het ru**** was (denk ik, maar ik heb het maar niet gevraagd) en ik vanochtend heel hard de slaapzaal uit heb moeten rennen om hem niet in z´n blote reet te zien. Ik heb inmiddels meer dan 10 hostels gehad en heb nergens problemen gehad (behalve die engerd in Roemenie) maar gisteravond werd het me toch even te veel. Gelukkig zijn ze erg aardig van het hostel. Bijna alles is vol omdat er vanmiddag twee bussen met mensen met Down zijn gearriveerd, dus ze hebben me maar in een lege familiekamer gestopt. Ik lig er tot nu toe alleen, en als er nog iemand bij moet (het is nou eenmaal vol) hebben ze me zelfs belooft om alleen een dame erbij te zetten. Met dit resultaat ben ik erg blij, want ik heb me de hele dag een beetje vervelend gevoeld, me zorgen makend over nog een nacht in de slaapzaal met zo´n freak, al zijn er nu natuurlijk wel meer mensen in de slaapzaal vanwege de drukte. Maar ga je nu niet met z´n allen zorgen zitten maken, misschien heb ik me vergist en was het gewoon iemand met ademhalingsproblemen :S.

Natuurlijk ben ik vandaag de stad in geweest, foto´s volgen overmorgen, want ik heb ze nog niet overgezet. Ik heb het heugelijke feit te melden dat mijn kaartje van 8 gig vol is en ik dus dingen heb moeten wissen om vandaag verder te kunnen kieken. Om te beginnen de Sagrada Familia. Ik ben er nog steeds niet over uit of ik dat ding nou mooi of lelijk vind. Een beetje vreemd in ieder geval. Fruitmanden op de torentjes en Jezus die op het dak zit. En natuurlijk rijen en rijen toeristen. Waarom staat trouwens altijd alles in de steigers? Vervolgens heb ik de metro naar de kust gepakt, maar het weer was een beetje druilerig, dus ik heb niet gezwommen. Via een park (ik vul later nog in welke) terug naar het placa Catalunya gelopen. In het park stond een enorme fontein van Gaudi en een klein stukje verdrop een Arc de Triomph. Ik vind het een vreemde stad Barcelona. In de eerste paats, omdat het net is alsof ze op een gegeven moment hebben gedacht: we hebben eigenlijk niets interessants hier... Om vervolgens bakken met geld te gooien tegen een heleboel moderne en quasi-klassieke bouwprojecten. Allemaal net iets te groot en pompeus om mooi te zijn. Nou moet ik zeggen dat ik de geschiednis van Spanje blijkbaar echt heel slecht ken, want ik heb geen idee waarom dit zo is. Een burgeroorlog, is de stad ook platgebombardeerd in WOII, wat was het laatste fascistische regime hier, ik weet het allemaal niet. Ook valt me op dat ze hier niet erg Spaans zijn, ze zijn Catelaans. Ik reis met de FGC, niet met de FGS. Echt catelaanse pizza´s en tapas. Zelfs het weerbericht op tv laat geen afbeelding zien van Spanje, alleen van de kuststrook: Catalonie. Maar wederom, ik ken de geschiedenis niet goed genoeg. Thuis maar eens een boek over kopen.

Nog bedankt voor alle tips, ik heb morgen nog de hele dag dus, keep them coming!