Crisis bezworen

31 oktober 2012 - Nantes, Frankrijk

Goed het heeft me ruim anderhalf uur gekost op een plek waar ik liever niet ben: de macdonalds, maar het is gelukt. De internetverbinding in het hostel is waardeloos, vandaar dat ik vandaag verhalen van 3 dagen post, gisteren is het me gewoon niet gelukt in de 20 minuten waar ik voor betaald had. Maar omdat ik dat met die boottickets toch echt geregeld wou hebben heb ik vanmiddag maar een frietje besteld bij de Mac om daar van het (100 maal snellere) internet gebruik te kunnen maken. En het is gelukt, met hangen en wurgen, dat wel, maar ik heb mijn ticket naar ierland veilig op mijn telefoon staan. Een nieuwe crisis diende zich echter onmiddelijk aan. De chip hangt half uit mijn pinpas. Hij is nog niet stuk, maar als ik de chip kwijtraak wordt het toch lastig pinnen. Gelukkig zit ik tegen het end van de reis, dus ik heb voor de zekerheid maar gewoon het bedrag gepind dat ik nog verwacht nodig te hebben. Nu terug in het hostel ben ik maar voor de 24uurs optie gegaan qua internet zodat ik de computer rustig de tijd kan gunnen om mijn teksten online te zetten en de foto's te uploaden. Ik ben erg blij dat ik de tickets in de stad geregeld heb, want een tekstbestandje downloaden gaat te de verbinding hier echt te ver. Morgen dus de trein en de boot en dan op naar Ierland!

Vandaag heb ik me weer aardig vermaakt, ik ben op de gok naar dat Jules Verne museum gegaan (het internet werkte immers niet al te best) en kwam daar achtereenvolgens tot de conclusie dat ik het voor 1,50 wel kon wagen en dat het dat niet waard was geweest. 3 zaaltjes met willekeurige visachtige objecten, een plaatje van de maan en dat was het wel zo'n beetje. In een hoekje stond een computer, twas immers interactief, maar die deed het niet. maar goed niet getreurd, ik stond alleen wat sneller weer buiten dan ik verwacht had. Nog even langs het planetarium gelopen, maar ook dat zag er niet uit alsof er binnen iets spectaculairs te beleven viel. Ik had die ochtend al besloten dat ik terug zou gaan naar de machines. Ik vond het toch wel echt zo indrukwekkend dat ik ook de carousel wou zien. Ik hoefde er alleen niet per se in, maar gelukkig kon je ook een kaartje sans embarcation kopen. Helemaal veilig is het ding blijkbaar niet, want terwijl ik een kaartje aan het kopen was rende de kassajuffrouw opeens weg om bij de BMC paniekerig in haar walkietalkie te gaan staan schreeuwen. En ook terwijl ik later boven stond te kijken viel opeens de hele carousel stil omdat er weer een alarm af was gegaan. Persoonlijk vermoed ik dat de brandalarmen afgaan omdat de carousel zijn rookmachines iets te fanatiek gebruikt (nee hoor geintje, ik weet het niet.) De carousel is prachtig, zoals te verwachten viel. 3 verdiepingen mechanische zeedieren. Eigenlijk zijn er 2 onafhankelijke carousels boven elkaar. De onderste heeft twee verdiepingen, op de grondplaat de zeewezens die op de bodem leven en vliegend daarboven diepzeevissen. Een krab, een lantaarnvis, een matarog. En allemaal vol met mechaniek. Een deel van het systeem werd automatisch aangedreven zodra de draaimolen ging draaien en een deel was te besturen met hendels, pedalen en draaihengsels door de berijders. De vleugels van de mantarog, de vinnen en armen van de pijlinktvis, de poten van de krab. Het is echt fantastisch goed gedaan. En zowel de kinderen als de volwassenen gaan helemaal op in het besturen van hun machine. Hele verhalen worden uitgespeeld tussen het monster van loch ness en het agressief op en neer deinende bootje daarachter en de intvis, die rookspuwt naar de duikboot ernaast. Ik vind het eigenlijk een beetje flauw dat je een apart kaartje moet kopen hiervoor, zeker omdat de rijen enorm zijn als je niet, zoals ik, precies om toeristenlunchtijd gaat. Maar het is het toch wel echt waard. Ik hoop dat ze nog even zo door blijven gaan en uiteindelijk het eerste steampunk pretpark in de wereld gebouwd hebben. Als de Huron tree af is wil ik er zeker nog een keer heen.

En toen dus naar de Macdonalds. Grmbl. Nou goed, nu kan ik tenminste op mijn kamer genieten van een baguette met brie. Weer even zonder zorgen, want alles is weer geregeld.

1. Jonna:
    31 oktober 2012