The world is a stage, but the play is badly cast.

3 november 2012 - Dublin, Ierland

Oscar Wilde

En ze zijn trots op de man hier in Ierland. Niet alleen was de boot waarmee ik dit eiland heb bereikt naar hem vernoemd, de pictures of Dorian Gray vliegen je hier werkelijk om de oren. Slechte film trouwens. Maar zo vlak na halloween is ook Bram Stoker nog in elke etalageruit terug te vinden. Ik zie een behoorlijk gothic verband. Op weg naar de boot hoosde het, ik kocht dus een paraplu en na twee minuten stopte het met regenen (ik mag graag denken dat de wereld dat aan mij te danken had). Het was in ieder geval behoorlijk stormachtig en dat zorgde er wel voor dat deze overtocht een stuk minder comfortabel was dan die van Griekenland naar Italie. Uiteindelijk werd ik zo misselijk van dat gehots en geklots in mijn stoel dat ik net als de rest toegaf en op de grond ben gaan slapen. Ik heb natuurlijk geen slaapzak bij me, maar had gelukkig nog wel mijn nomadreislaken mee (in slaapzakvorm) mooi meegenomen, want die had ik verder nog nergens voor kunnen gebruiken. In mijn laken gewikkeld en bewapend met mijn opblaaskussentje op het tapijt heb ik best prima kunnen slapen. Van Rosslare naar Dublin komen was een hele klus, maar is gelukt en daar ben ik gisteren dus aangekomen. Het eerste wat ik deed in Dublin was aangereden worden door een fietser, o ja, ze rijden hier aan de verkeerde kant van de weg. Na 10 minuten lopen in Dublin was ik zo vreselijk verdwaald in een enge buurt om 10 uur 'snachts dat ik terug naar het station ben gegaan en vreselijk tegen alle budgettravellers regels in heb gezondigd door een taxi te nemen. Nu ik een kaart in mijn bezit heb, heb ik kunnen zien dat het eigenlijk wel mee viel hoe verdwaald ik was. Vandaag ben ik de stad in gegaan. Het hostel ligt in een nogal trainspotting achtige buurt, maar het is maar een klein stukje lopen naar het centrum, waar ik me een stuk veiliger voel. Het eerste wat ik vanochtend deed was net niet aangereden worden door een politieagent. O ja, ze rijden hier aan de verkeerde kand van de weg... Allereerst ben ik naar het plaatselijke archeologische museum geweest. Ierland lijkt tot op zekere hoogte op Nederland: ze halen hier namelijk ook regelmatig uitgedroogde lijken uit het moeras. Het meisje van Yde werd dan ook nog genoemd in de expositie. Binnen een paar uur heb ik een rondje langs de belangrijkste kerken en plaatsen gelopen. St Patricks cathedral, Christchurch, Dublin's castle. Maar eigenlijk zijn bijna alle gebouwen in de stad mooi. De onderste verdieping ziet er meestal uit als een britse pub. Veel hout en glas. En de verdiepingen daarboven van steen met veel versieringen en tierelantijntjes. Een wandeling door de Temple bar, wat tot mijn stomme verbazing een straat was en geen kroeg, mocht niet ontbreken. En vervolgens naar het Trinity College. Hier ben ik, wederom op aanraden van Flo, naar een expositie met en over 'the Book of Kells.' gegaan. De expositie was wel interessant, over een aantal verschillende oude handgeschreven en versierde kopien van de bijbel. Maar wat het echt de moeite maakte was het stukje van de oude bibliotheek waar je doorheen mocht lopen. Heerlijk die geur van oude in leer gebonden boeken. De oudste harp van Ierland maakte de tour compleet. Terug in de straten van Dublin, was de sfeer wat veranderd. Ik ben snel een supermarkt in gedoken, want een grote demonstratie kwam mijn kant op. Ik kan niet zo goed tegen mensenmassa's en harde geluiden, dus ik heb geruime tijd de groenteafdeling bewonderd en ben uiteindelijk met een zak wortelen eruit gekomen. Op weg naar het hostel kwam ik de demonstratie weer tegen, maar nu stonden ze allemaal braaf te luisteren naar een meneer die aan het scheeuwen was over vrijheid en democratie en dergelijken. Ik kon niet helemaal opmaken wat ze nou precies wouden en ben ook maar niet blijven hangen. Op weg naar het hostel kwam ik nog langs een hele lange metalen spriet (?) waar me volstrekt onduidelijk van is wat het nut ervan is. En nu weer in het hostel. De wereldstekker die ik door 12 landen gesleept heb, blijkt geen ingang te hebben voor dikke europese stekkers (leg me daar het nut eens van uit) dus ik heb er hier eentje moeten kopen. Ik hoop dat ik dezelfde in Engeland kan gebruiken, anders zit ik daar weer met hetzelfde probleem. Ook heb ik me gerealiseerd dat het wel heel leuk is dat ik in verband met mijn gehavende pinpas geld gepind heb, maar dat ik in Schotland en Engeland ook niet erg ver kom met Euro's. Ik hoop dat ik me de komende week wel blijf herinneren dat ze hier links rijden, want dat lukt tot nog toe ook niet zo best.

1. Loes:
    4 november 2012
    Dublin is supervet! Die spriet heet The Needle, en is een of ander kunstwerk, geen idee, maar wel een handig oriëntatiepunt :p. Ik weet niet hoe lang je daar nog bent, maar een el cheapo trein naar kustplaats Howth is zeker de moeite waard. Alle cliche cliff natuurfoto's zijn daar
  2. Elise:
    4 november 2012
    Voor nu lees ik het te laat, maar ik ga zeker nog eens terug naar ierland! Ik heb veel te weinig natuur gezien!
  3. Elise: