Nog eentje dan

22 augustus 2016 - Boston, Massachusetts, Verenigde Staten

Laatste halte: Boston. Nog twee daagjes om deze stad te gaan verkennen en dan vlieg ik alweer naar huis (in mn eentje met een lay-over van 8 uur :S dus dat wordt nog wat :S). Ik heb werkelijk waar geen idee wat ik in Boston zoal zou kunnen doen en na de kaart grondig bestudeerd te hebben heb ik nog steeds geen idee. Maar goed ik zit nu nog maar een uurtje van Providence (vanaf waar ik vlieg) af dus dat scheelt donderdag weer een boel stress. Uiteraard heb ik in de afgelopen 2 dagen in Washington nog een berg nieuwe dingen bezocht dus hier het verhaal bij de foto's.

Smithsonian zoo

Het Smithsonian heeft niet alleen een berg musea, maar ook een dierentuin in Washington. Daar ik een beetje museum moe was en dit de uitgelezen kans was om eindelijk eens een pandabeer in het echt te zien leek me dit een goed idee voor mijn middelste dag. Overigens dacht ik 5 jaar geleden in Japan al een panda te gaan zien, maar toen we ons kaartje gekocht hadden en bij het hok aankwamen stond er een bordje met de test: 'onze excuses maar de laatste panda is vorig jaar overleden.' En maar reclame maken met dat beest. Maar goed nu is het gelukt. Niet 1, maar 3 panda's waarvan er ook nog eentje jarig was (Beibei werd 1). Veel deden ze niet, maar goed. Nog afgezien van de panda's hadden ze in dit museum erg veel dieren die ik nog nooit ergens anders had gezien zoals stinkdieren, prezwalski paarden, een nevelpanter, een koningscobra, pijlgifkikkers en naakte molratten. Ik heb helaas mijn zoomlens niet mee, dus de foto's zijn niet zo indrukwekkend als die uit Zuid-Afrika, maar goed je kan niet alles hebben.

Abraham Lincoln Memorial

Tsja, da's een flink standbeeld. Mooi uitzicht over het park en de verschillende oorlogs memorials eromheen, maar uiteindelijk was het vooral een hele brutale eekhoorn die het de moeite waard maakte.

National Gallery of Art

Hoewel hier niets hangt waarvan ik specifiek wist dat ik het wilde zien ben ik op mijn laatste dag in Washington toch maar even het kunstmuseum ingesproken (1 van de 4). Het museum is echter gigantisch en dus heb ik maar een fractie gezien van wat er hangt en waarschijnlijk allerlei super boeiende dingen gemist bij gebrek aan achtergrondkennis. Wat ik van het museum heb gezien was erg Europa gericht. Nederlands, Vlaams, Frans, Italiaans. Maar een klein deel van de collectie is Amerikaans. Jammer want dit waren verreweg de meest interessante dingen (voor een Nederlander). In het rijksmuseum hangen namelijk mooiere Rembrandts en bekendere Rubensen. Het Louvre verslaat met gemak de Galleries ene Da Vincitje en de naar de St Bavo in Haarlem kan ik lopen als ik de intense behoefte zou voelen om hem te bekijken (en middeleeuws charistelijke kunst ren ik in elk museum hard voorbij). Schilderijen van de Niagara watervallen, Native Americans en het dagelijks leven van Afro-Amerikanen zie je echter niet veel in Nederland, dus dat vond ik leuk om te zien.

American History Museum

Daar ik het niet erg lang heb volgehouden in de Gallery ben ik naar het buurmuseum gegaan voor wat Amerikaanse geschiedenis. Nou heb ik meer geleerd van South Park dan van dit museum, maar naast een heleboel vlaggen en quasi pattriotistisch oorlogsgeneuzel hadden ze een paar erg interessante dingen. Voorspelbare voorwerpen als; de hoed die Lincoln op had toen ie voor het laatst naar het theater ging, Clinton's saxofoon en de gigantische vlag die de inspiratie vormde voor de 'Star Spangled Banner'. Maar ook dingen die ik niet had verwacht zoals een deel van de counter en stoelen van de Greensboro sit-in, een gitaar van Prince en Elmo.

library of congres

Wederom museum beu (die airco's zijn echt niet te harden) besloot ik naar de library of congres te lopen. Dit schijnt een van de mooiste bibliotheken in de wereld te zijn en ligt vlak achter het capitool. Helaas begon het te stortregenen en kwam ik als een verzopen kat bij de bibliotheek aan om uit te vinden dat die dicht is op zondag. Achteraf had ik beter zondag naar het museum kunnen gaan want ik had hier (en het capitool trouwens ook) graag in gewild. Ah well, een goede reden om nog een keer terug te komen I guess.

Chinatown

De regen werd niet minder en dus besloot ik naar het Hostel te gaan ondanks het feit dat het nog vrij vroeg was en er nog onbezochte musea over waren. Eenmaal afgedroogd raakte ik aan de praat met de Nederlandse Jao die bij mij op de slaapzaal lag. We zijn samen naar Chinatown gegaan en hebben daar gegeten en tot middernacht over Amerikaanse en Nederlandse politiek gepraat (onze conclusie: Amerikanen zijn gek). Zij ging een half jaar studeren in de buurt en was voor het eerst alleen ver van huis, dus met mijn Zuid-Afrikaanse ervaringen konden we aardig doorbeppen.

En na een dag in de trein ben ik nu dus in Boston. Er staat hier een staf briesje, en dus is het een stuk minder achterlijk warm als in New York en Washington. Zoals ik al zei heb ik werkelijk waar geen flauw idee wat ik de komende twee dagen kan gaan doen, maar ik verzin wel weer wat. Tips zijn welkom ^^.