Hoor ze toch, de kinderen van de nacht. Wat een muziek maken ze!

5 oktober 2012 - Boekarest, Roemenië

Dracula tegen Jonathan Harker. Dracula, Bram Stoker

Niet dat ik wolven gezien heb, maar je niet druk, maar gewoon even voor de sfeer. Ondanks een mooie treinreis door de Karpaten en een aantal 'adamsfamily'-achtige huizen valt het tot nog toe een beetje tegen met de Transylvanische sfeer. Het centrum van Boekarest is mooi, met een groot aantal kerken, en er is een mooi park vlakbij het hostel. Maar het grootste deel van de stad is beton, vies en lelijk. Met ongewassen lui op slippers. De reis hierheen was gelukkig prima. Het was een hele ruime slaapcoupe, ik kon zelfs overeind zitten! Ik heb ook lekker geslapen, voornamelijk omdat de trein een aantal keren uren stilgestaan heeft. Totdat je dan om 1 uur 's nachts uit bed geschreeuwd word om je paspoort te laten zien. En om 2 uur nog een keer. Ik was blij dat ik hierna snel weer sliep, want ik hoest op het moment nogal. Ik wil de hele coupe niet wakker houden dus ik zit het continu in te houden. Gelukkig zei Holly, een Canadese reizigster naast me, dat ze me niet meer gehoord had na een half uurtje. Ik heb met haar nog een tijdje zitten beppen. Bij het hostel aangekomen kreeg ik spontaan een uitleg over de highlights van de stad van de receptionist. Zo ben ik vandaag bij het parlement geweest, het op 1 na grootste gebouw ter wereld, alleen het pentagon is groter. Massief was het zeker. Het schijnt dat als je de tour van 1 uur doet, je ca 1% van het gebouw hebt gezien. Naast dit gebouw ligt een grote brede weg die door de receptionist werd omschreven als een replica van de Champs Elysees. Het is voor mij te lang geleden dat ik in Parijs geweest ben om te kunnen zeggen of het er exact op leek, maar ik zag de vergelijking in ieder geval wel. Maar! Zei de receptionist nog, die van ons is 30cm langer. Ik moest even denken aan de Utrechtse dom in Japan die welgeteld 10 meter hoger is dan de onze. De rest van het centrum was niet spectaculair en zo ben ik dus weer vroeg in het hostel geindigd om bij te kunnen pitten, en hopelijk een beetje uit te zieken. Morgen wil ik met de trein naar Dracula's kasteel.

Nog een kleine toevoeging. Ik ben zojuist tot de conclusie gekomen dat iedereen in mijn slaapzaal vandaag uit Utrecht komt. Het zijn diergeneeskundestudenten die hier zijn voor een conferentie. De wereld is klein, zeker als het om Nederlanders gaat. Op een berg in Noorwegen spreek ik Nederlanders, nu hier en ook in Hongarije heb ik twee lesbiennes laten lachen door op hun Goed ievning te reageren 'Ja jullie ook!'

1. Anne:
    5 oktober 2012
    Gniffel @ de laatste zin xD