Straatmuziek

26 september 2012 - Berlijn, Duitsland

Vandaag ben ik op de trein naar Dresden gesprongen. Alle plaatsen waar ik heen had gewild, Bayreuth, Neuschwanz en Liechtenstein, bleken te ver weg te zijn om in een dagje naar heen en weer te reizen. Kati had me Dresden aangeraden en daar ik me vaag denk te herinneren dat mijn opa daar gestudeerd heeft leek het me nog niet zo'n gek idee. Het station is drie keer niks en vervolgens loop je ruime een half uur door een sterk op Rotterdam lijkend winkelgebied. Maar  zodra je dit, waarschijnlijk ooit platgebombardeerde, deel hebt gehad wordt het spontaan de moeite waard. Op een groot plein tussen het nieuwe en het oude gedeelte van de stad was het herfstmarkt. Met meiboom en al. Houten hutjes, mannen in lederhosen en meer bratworst dan je op zou krijgen. Nog ietsje verder en een mooie oude stad verschijnt. Ik had geen kaart of boekje en weet eerlijk gezegd ook helemaal niets van Dresden, dus ik heb geen idee wat voor gebouwen ik heb staan fotograferen, maar ze waren mooi! Ook leuk was de grote hoeveelheid straatartiesten die de stad rijk was. De drie ongewassen accordeonisten heb ik maar gelaten voor wat het was, die hebben we in Utrecht ook, maar sommige dingen waren de moeite waard. Nou heb ik met mijn stomme kop mijn videocamera in het hostel laten liggen, dus moest ik hen filmen met mijn fototoestel, die dit doet in een formaat waar ik vervolgens helemaal niets mee kan. Ook deze artiesten kan ik dus pas toevoegen als ik weer thuis ben. Maar om toch maar een volledig verhaal te schrijven... Ik hoorde uit een poort zwaar gegalm komen. Nieuwsgierig liep ik erheen. Gebruikmakend van de akoestiek van de tunnel stonden twee mannen, verkleed als soldaten uit een geschiedenisboek, opera te zingen. Niet onverdienstelijk moet ik zeggen. Ik heb de cd maar niet gekocht, maar wel een klein stukje kunnen filmen. Nog geen tweehonderd meter verder liep ik tegen een piano op wielen op. Bovenop de piano was een dame aan het tapdansen. Hoewel de pianist, aan zijn accent te horen duidelijk een Amerikaan was, heb ik toch aardig wat Duitse klassiekers kunnen beluisteren. Verder heb ik vandaag een echte duitse Bratwurst gegeten en is mijn hoofd roodverbrand, want ook vandaag was het weer een prima nazomerweertje. Morgen heb ik dus nog een hele dag in Duitsland en moet nog even bedenken waar ik heen ga. Misschien Weimar, al ben ik daar al geweest, of Hamburg, al weet ik niet (meer) of daar wat aan is. Suggesties zijn welkom, maar waarschijnlijk te laat!

Welterusten iedereen!

1. Patrick den Drijver:
    26 september 2012
    Fernseeturm al gezien in Berlijn? En de Dom? Gegeten in de kleine restaurantjes in het voormalige Oostblok? :D
  2. Elise:
    26 september 2012
    Ja, ja en nee gegeten op een pleintje met een aantal straatmuzikanten. Erg hard gelachen toen de ober van mijn terras over de heg sprong om op zijn mondharmonika (?) mee te spelen met een John Mayer wannabee die daar stond te zingen...
  3. Suzy:
    29 september 2012
    Heb je de Frauenkirche ook gezien? Daar stond alleen nog een zwarte stomp van overeind, maar aan het einde van de eeuw hebben ze hem helemaal weer opgebouwd.
    Nee, je opa heeft niet in Dresden gestudeerd; hij is er in 1945 gebombardeerd. Dat rijmt wel maar het is niet hetzelfde.
    Liefsch. Voorzichtig & veel plezier in Polen
  4. Elise:
    29 september 2012
    Wat deed hij in Dresden dan? Ik neem aan dat hij daar niet speciaal heengegaan is om gebombardeerd te worden ;D. Waar heeft hij dan gestudeerd?
  5. Suzy:
    1 oktober 2012
    Hij heeft niet gestudeerd, hij kon geen beurs krijgen omdat de familie fout was geweest in de oorlog.
    Ik geloof dat hij met een doos pleisters en verband naar Dresden was gestuurd om er te ehbo-en, maar kweet het niet zeker.
  6. Elise:
    1 oktober 2012
    O echt? Ik meen dat oma wel eens verteld heeft dat hij al aan zijn studie medicijnen was begonnen. Naja kan ook wezen.