Terug in de Eurozone

25 september 2012 - Berlijn, Duitsland

Nou, het scandinavische deel van mijn avontuur zit er alweer weer op en ik ben officieel meer dan een week de hort op. Ik kan weer met euro's betalen en ik kan mijn vest in het hostel laten. De reis was echter een heel avontuur. Ik ben gisteren welgeteld in 4 landen geweest (Noorwegen, Zweden, Denemarken en Duitsland) en heb in al die landen over moeten stappen. Tot mijn stomme verbazing werden we in Denemarken opeens allemaal de trein uitgestuurd. Ik had niet op zitten letten toen er wat omgeroepen werd, dus ik ben maar achter de rest aangesjokt. Langs de trein door een tunnel, smal trappetje op, zo het dek op. Aha, een veerboot, dacht ik. En inderdaad, de hele trein was in een boot geladen om de oversteek naar Duitsland te maken. Op de heenreis ging dit gewoon over een brug, maar ik zat nu vveel oostelijker, richting Hamburg. Enfin, na drie kwartier klotsen en zwabberen (het stormde) mochten we de trein weer in om de reis te vervolgen. Gisteren kwam ik rond middernacht aan in het heart of gold hostel in Berlijn. Dat hele hitchhikersguide gedoe viel een beetje tegen, ze hebben alleen gevraagd of ik een handdoek wou (ga nou maar die film kijken) maar de locatie is ideaal. Mijn interrail ticket doet het ook op de Sbahn (een soort tram richting bijna alle toeristische locaties) maar omdat het zo'n heerlijk nazomerweertje was heb ik hier helemaal geen gebruik van gemaakt. De brandenburger poort, de rijksdag, Checkpoint Charlie en het Alexanderplatz, alle highlights heb ik kunnen bewandelen vandaag. Nu ben ik weer terug in het hostel, na heerlijk gegeten te hebben op een pleintje hier vlakbij (het hostel zit aardig in het centrum) net op tijd, want het is nu net enorm gaan plenzen. Het is nu nog druk in het hostel, maar dat zal niet lang meer duren. Over een uur of twee vertrekken de hostelgasten an masse richting de kroegen in de buurt. Ikzelf doe hier maar niet aan mee, al ben ik wel uitgenodigd door een groep Australiers, dan kan ik tenminste van die paar stille uren genieten in de slaapzaal. Ik blijk te hebben geboekt voor het 'befaamde' megadorm (en mega it is) maar afgelopen nacht heb ik in ieder geval prima geslapen. Ik ben nog drie nachten in Berlijn, maar ga die dagen wat rondtreinen naar andere Duitsche steden. Het is in ieder geval fijn om die rugzak een paar dagen te kunnen laten liggen. Tot slot nog een stukje jeugdsentiment, toen ik nog thuis bij papa woonde nam hij weleens wat lekkers mee uit Duitsland. Nu liep ik een apotheek binnen (voor blarenpleisters) en zag ik precies dat van jaren geleden liggen. Ik heb het maar gekocht en ga daar zo eens heerlijk van genieten. Een foto staat hieronder, papa ken je het nog?

Waar ik morgen heen ga weet ik nog niet. Ik zou heel graag naar Bayreuth willen gaan, maar ik weet niet of dat te doen is met de trein.

Tot slot heb ik nog een filmpje gemaakt van een Koreaanse groep studenten die aan het drummen waren voor de Berlijnse Dom. Het is niet bepaalt Duitse volksmuziek, maar het klonk wel vrolijk, maar dat kan ik pas uploaden als ik thuis ben.

1. Suzy:
    25 september 2012
    Jah, lecker... De laatste keer dat ik ze kocht was je het huis al uit en duurde het zo lang voor ik je zag dat ik ze zelf maar heb opgegeten.
    Hopelijk lukt het je om naar Bayreuth te komen en de gruene Huegel te zien en het Festspielhaus en Villa Wahnfried (in de tuin liggen Wagner en Cosima begraven).
    Misschien is het een idee om alvast kaartjes te bestellen voor de Ring; dan kom over een jaar of vijftien vast wel aan de beurt.

Liefsch, nog veel plezier in Berlijn.
  2. Anne:
    26 september 2012
    Fijn voor je, even een paar nachtjes op 1 plek kunnen zijn! Geniet ervan!