I've the most extraordinary longing to say 'Bloody Hell'!

23 september 2012 - Oslo, Noorwegen

Nora Helmer akte 1 a Dolls House, Ibsen

Om maar weer op de theatrale toer te gaan, want net zoals Hamlet door mijn hoofd spookte in Denemarken krijg ik nu Ibsen er niet uit. Ik moet eerlijk toegeven dat met een paar stukken van Ibsen mijn gehele kennis van het Noorse repetoire ook wel uitgeput is. Ik lig nu in Oslo in een hostel. Zo'n bed voelt toch elke keer weer fijn aan, na een nacht zittend in de trein te hebben geslapen. Ik kwam hier om half 4 aan, heb nog even Kati met haar fiets geholpen en ben naar het hostel gegaan. Ik had helaas een beetje onderschat hoe ver dat hostel van het centrum af ligt. Het resultaat is dat ik er de brui aan geef en dus ook Oslo laat voor wat het is. Ik ga zo nog even wat foto's maken vanuit de tuin, je kan de Oslo-fjord zien liggen, maar de stad ga ik niet meer in. Morgen moet ik al om kwart over 6 een trein hebben, dus ik ga zo lekker slapen. Ze zijn wel vriendelijk in dit hostel, toen ik vroeg of het een probleem was dat ik zo vroeg uit-check was het antwoord of ik een ontbijtpakketje mee wou, omdat het ontbijt pas vanaf half 7 is.

Morgennacht kom ik aan in Berlijn en daar blijf ik 4 nachten, kan ik eindelijk een beetje bijkomen van mijn scandinavische avontuur. Al heb ik in Duitsland natuurlijk ook veel op het programma staan. Om te beginnen ben ik erg benieuw naar het 'Golden Heart' hostel zelf, het schijnt geinspireert te zijn op de 'Hitchhikers guide to the galaxy' boeken (en films). De site was in ieder geval helemaal in stijl met tweehoofdige presidenten en een babelfish in elk oor (ga alstjeblieft de film kijken als je me niet begrijpt, Alan Rickman als depressieve robot, om je te bescheuren.)

Wie weet wie ik morgen tegenkom, vast niet nog een meisje met een klassieke muziekstudie, goede connecties bij het Bayreuth Festspiele (godverde, jaloers!) en een voorliefde voor oosteuropese gypsie muziek en Klezmer. Ze sprak nog Zweeds ook, dat is schijnbaar bijna hetzelfde als Noors, ze kunnen elkaar begrijpen, en je spreekt het allebei totaal niet uit zoals je het opschrijft... Ik heb Goteborgh steeds hoopvol uitgesproken als Goetheburg, maar helaas, het moest Gojeuteborie zijn. Bodoe was nog ontuispreekbaarder en dat ga ik dan dus ook niet eens proberen.

Tot in Duitsland!

1. Patrick den Drijver:
    24 september 2012
    Op naar Duitsland!
    Denen praten Zweeds alsof ze dronken zijn, Zweden praten noors alsof ze depressief zijn en Noren praten zweeds alsof ze een afwijking hebben waardoor ze alleen maar zingend kunnen praten.